Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-05@08:44:43 GMT

ارزش عدالت و نفی تبعیض، زیر سایۀ روز پدر!

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۸۵۳۱۲

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- امروز سیزدهم رجب زادروز مولاعلی علیه السلام است.

این که شیعیان او را به عنوان «امام اول» و «امیرالمؤمنین» می شناسند به این معنی نیست که نزد اهل تسنن، قدر و منزلت ندارد که آنان نیز به عنوان یار پیامبر ویکی از خلفای راشدین، گرامی می دارند.

محبوبیت حضرت علی ع نزد ایرانیان البته از جنبه های مذهبی فراتر رفته چرا که نماد جوانمردی و پهلوانی و دیگر خصایل انسانی هم هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تا جایی که مولانا جلال الدین محمد رومی که خلیفۀ دوم را «نماد آماده به خدمت بودن» دانسته و سروده است:

ای مرا تو مصطفی، من چون عمَر
از برای خدمتت بندم کمر

  یا جای دیگر در مثنوی معنوی:

مصطفی آمد که سازد همدمی
کلّمینی یا حمیرا کلّمی

(ای حمیرا با من حرف بزن)

به علی ع که می رسد می گوید:

گفت پیغامبر علی را که ای علی
شیر حقی، پهلوان پُر دلی

و جای دیگر:

از علی آموز اخلاص عمل
شیرِ حق را دان، مطهر از دغل

در غزا بر پهلوانی دست یافت
زود شمشیری برآورد و شتافت

او خدو انداخت بر روی علی
افتخار هر نبی و هر ولیّ

و در ادامه:

در شجاعت، شیر ربانی ستی
در مروت، خود که داند کیستی

ای علی که جمله عقل و دیده ای
شمه ای واگو از آنچه دیده ای

حالا و در روزگار ما، اما چه اتفاقی افتاده است؟ میلاد امام علی را روز پدر نام گذاشته‌ایم و در سال های اخیر بعضی‌ها می‌گویند روز مرد!

داستان از این قرار است که پیش از انقلاب و در رژیم گذشته 25 آذر به عنوان روز مادر نام گذاری شده بود و مناسبت آن روز تولد مادر محمد رضا شاه بود که به عنوان «ملکه مادر» خوانده می شد.

(نام همین بیمارستان قلب شهید رجایی کنار پارک ملت را هم گذاشته بودند بیمارستان قلب ملکه مادر و بعد از انقلاب شد بیمارستان قلب مهدی رضایی؛ جوان 19 ساله عضو سازمان مجاهدین خلق که زیر شکنجه کشته شد. بعد از جریانات 30 خرداد 1369 که نام نمادهای مجاهدین که حالا دیگر منافقین خوانده می شدند ولو مربوط به پیش از انقلاب حذف شد و پس از 8 شهریور نام بیمارستان هم شد: بیمارستان قلب شهید رجایی).

باری، خیلی از مردم نمی دانستند مناسبت روز مادر، زادروز مادر شاه است و همان 25 مادر را روز مادر می گرفتند و به این خاطر اولیای قوم تصمیم گرفتند روز تولد حضرت فاطمه زهرا علیها سلام را که پیش تربه عنوان روز زن و درمقابل هشتم مارس تعیین شده بود به عنوان روز مادر هم تبلیغ کنند و 25 آذر عملا منسوخ شد.

پس از چندی اما عده ای به صرافت افتادند که مانند روز زن و روز مادر روز پدر و روز مرد هم ابداع کنند و طبعا مناسبت آن تولد حضرت علی علیه السلام و 13 رجب باید می بود که چون امروز باشد.

این که انسان از پدر و مادرخود یاد کند و اگر زنده باشند قدر بداند و اگر شوربختانه رفته باشند یادشان را تازه کند البته که نیکوست.

این که بازارها به مناسبت روز مادر و روز پدر رونق بگیرد و مثل امسالِ کرونا زده کساد نباشد البته خوب است.

اما به 2 نکته هم اشاره کنم، خالی از لطف نیست:

1. غرض از نام گذاری روزها گرامی داشت خدمات افراد یا صنوفی است که کمتر به چشم می آید یا مانند هوا از فرط وفور غفلت می شود. به خاطر همین است که روز کارگر داریم و روز کارفرما نداریم! روز کارمند داریم و روز تاجر نداریم. روز پرستار داریم و روز پزشک نداشتیم تا پزشکانی هم بیکار و نیازمند توجه شدند.

غرض این که روز مادر جنبۀ نمادین دارد و خود پدرها هم آن قدر که روز مادر را جدی می گیرند روز پدر را جدی نمی گیرند و هدایا در حد جوراب و پیراهن و اگر فرهنگی تر باشند کتاب است!

می دانم که دربارۀ این فقره نظرات مختلف است پس سراغ منظور اصلی نوشته می روم که نکتۀ بعدی است.

2. در زادروز حضرت علی ع یاد پدر و تبریک روزمرد خوب است اما تقلیل علی به ابوت و پدری فروکاستن این اَبَر‌الگوست.

علاقه ایرانیان به علی برای این نیست یا فقط برای این نیست که پدر خوبی بوده است. امامت، ایران و ایرانی را از سلطه خلفای دیگر رهانید و حتی در سال های طولانی که خلفا ایران را در کنترل داشتند در ذهن ایرانیان امیر و سلطان، امامان بودند.

مهم تر اما این که در ذهن ایرانیان علی با عدالت شناخته می شود و عدالت، نقطه مقابل «تبعیض» است.

این تعبیر مشهور است که «او کُشتۀ شدت عدل خود شد». این تعریف در سال های اخیر رایج شده که عدالت، یعنی «هر چیز سر جای خود باشد». داستان اما فراتر از آن است. عدالت در مقابل تبعیض است و عادل، کسی است که تبعیض روا نمی دارد.

همان گونه که در سالروز شهادت مولا علی باید از «جهل مقدس» گفت که چگونه جاهل مقدس مآب و نماز خوانی به نام « ابن ملجم مرادی» علی را در محراب کوفه به شهادت رساند در زادروز او باید از عدالت در مقام نفی تبعیض سخن گفت.

نام گذاری این روز به نام روز پدر اما سبب شده از بسیاری از مفاهیم اخلاقی دیگر غفلت شود.

در دهۀ 60 آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه از عدالت علی داد سخن می داد و جماعت را به وجد می آورد خاصه آنجا که می گفت « حق را می ستاند ولو در کابین زنان شان باشد.» در دهۀ 70 به جای عدالت، تعدیل نشست و هر دو البته از ریشه «عدل» بودند اما عدالت کجا و تعدیل کجا؟

هر چند عدالت را می توان به «هر چیز و هر کس بر سر جای خود» نیز تفسیر و تعبیر کرد اما در نگاه مغایرت با تبعیض با تعاریف مدرن هم قابل انطباق است.

20 سال پیش که آیت الله مصباح یزدی تمام همت خود را در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه صرف این می کرد که در سرزنش آزادی بگوید و این که «آزادی» ارزشی غربی و برآمده از انقلاب فرانسه است و در اسلام ریشه ندارد و آنچه در اسلام است بندگی است نه آزادی در یادداشتی نوشتم: عدالت چطور؟

آیا عدالت هم مسبوق به سابقه نیست؟ زادی را می توان توزیع عادلانۀ اطلاعات توصیف کرد.

عدالت، در واقع توزیع قدرت و ثروت و منزلت و اطلاعات است. از این رو این که انحصار خبر رسانی شکسته شده اقدامی است در راستای عدالت ( توزیع اطلاعات) و انتخابات رقابتی جلوه ای از توزیع قدرت و از این رو منطبق با عدالت.

بنابر این تشخیص عدالت دشوار نیست. قدرت، ثروت، منزلت و اطلاعات چقدر توزیع شده و تا چه متمرکز است.

خودم پدرم و خوش حال می شوم که فرزندم روز پدر را به من تبریک بگوید و کتابی یا عطری و حتی جورابی یا پیراهنی هدیه کند.

سایۀ پدرم نیز همچنان گسترده است و خوش حال می شوم که روز پدر را با اهدای کتابی به او تبریک بگویم و افسوس که امسال باید به تماس تلفنی بسنده کرد .


اما تقلیل زاد روز نماد عدالت (نفی تبعیض) به روز پدر از دست دادن فرصت یادآوری ارزش عدالت و الگوی ادارۀ عادلانه به کار به دستان است.

هر جا که تبعیض هست، چه در استخدام، چه در گزینش و چه در امکان تماشای یک مسابقه ورزشی یا تخصیص یارانه به صنف و نهاد یا در حق انتخاب کردن و انتخاب شدن، عدالت رنگ باخته و کم رنگ شده است.

در روز ولادت امام علی علیه السلام بهتر آن است که از «عدالت» بگوییم که هم ارزشی سنتی است و هم بسیار مدرن و « تبعیض» را نکوهش کنیم که گفته اند: ظلم بالسویه عدل است!

یعنی حتی اگر ظلم هم درست و به تساوی توزیع شود قابل تحمل می شود.

روز پدر اما از یادکرد علی به عنوان نماد عدالت، یک روز مصرفی می سازد در روزگاری که به رفع تبعیض های جنسیتی، قومیتی، آموزشی، صنفی و انواع تبعیض های دیگر در جامعه ای با بیشترین داعیه عدالت نیاز مندتریم تا یک جفت جوراب!

لینک کوتاه: asriran.com/0030iH

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: روزپدر بیمارستان قلب روز مادر روز پدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۸۵۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابطال بخشنامه مدیران میانی گمرک با رای دیوان عدالت اداری

همزمان با سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان، با رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، بخشنامه مدیران میانی گمرک که براساس آن کالا‌های مجاز مشروط را مشمول کالا‌های ممنوعه قرار داده بود باطل شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از قوه قضاییه، مدیران میانی گمرک جمهوری اسلامی ایران در شهریور ماه سال ۱۴۰۲ بخشنامه‌ای صادر کرده بودند که بر اساس آن کالا‌هایی که به موجب قانون مجاز مشروط تلقی می‌شدند را در مشمول کالا‌های ممنوعه قرار داده بود.

طبق قانون کالا‌های ممنوعه باید توسط دولت ضبط شود.

با اعتراض رئیس دیوان عدالت اداری و دعوت از شکات و طرفین پرونده، این بخشنامه مدیران میانی گمرک در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار گرفت.

طبق قانون اساسا صدور بخشنامه توسط مدیران میانی گمرک مستند قانونی ندارد و مدیران میانی گمرک با صدور این بخشنامه در صدد تفسیر قانون بودند که تفسیر قانون از وظایف قانون گذار و قضات است.

با توجه به این موضوع هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، بخشنامه مدیران میانی گمرک جمهوری اسلامی ایران را باطل کرد.

یکی از دلایل ابطال این بخشنامه از سوی دیوان عدالت اداری این موضوع عنوان شده است که قانون گذار در سال ۱۴۰۰، موارد کالا‌های ممنوع که توسط دولت می‌تواند شناسایی شود را به عنوان کالا‌های مجاز مشروط می‌داند.

طبق قانون کالا‌های مجاز مشروط از طریق متروکه شدن قابل فروش توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی قابل عرضه در بازار هستند.

گمرک با صدور این بخشنامه درصدد ضبط این کالا‌ها بود که با حکم هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، بخشنامه مدیران میانی گمرک به دلیل خارج بودن از حدود قانون و اینکه در صدد تفسیر قانون بودند، باطل شد.

دیگر خبرها

  • رشد ۵۰ درصدی اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای عدالت مزدی
  • موافقت دولت با راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان در گلپایگان
  • رشد ۵۰درصدی اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای عدالت مزدی
  • تجمع نمازگزاران البرزی در حمایت از مردم غزه و جنبش دانشجویی عدالت‌ خواه جهان
  • تجمع نمازگزاران البرزی در حمایت از مردم غزه و جنبش دانشجویی عدالت‌خواه جهان
  • جاماندگان سهام عدالت بخوانند
  • خدمت مسئولان به مردم باید به‌دور از تبعیض باشد
  • اعلام تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت
  • ابطال بخشنامه مدیران میانی گمرک با رای دیوان عدالت اداری
  • تاریخ جدید واریز سود سهام عدالت اعلام شد