چند نکته مهم پیرامون سبک زندگی «امیرالمومنین (ع)»/روزی به نام پدر
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۲۵۱۰۶
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: «امیرالمومنین (ع)» در جهت منافع اسلام قدم برداشتند، ایشان ابتدا به اسلام و «خاتم النبیین (ع)» معرفت و شناخت پیدا کردند و در ادامه مجاهدانه از اسلام و «پیامبراکرم (ص)» دفاع کردند، تمام ابعاد زندگی «امیرالمومنین (ع)» حاکی از درس برای همه مردم اعصار است.
علی کاظم بهرام در گفتوگو با خبرگزاری میزان پیرامون سیره رفتاری «امیرالمومنین (ع)» گفت: سیره رفتاری و سبک زندگی باید از الگویی همانند «امیرالمومنین (ع)» برداشته شود، ایشان از زمان تولد تا زمان شهادتشان سراسر درس و آموزههای زندگی هستند، حضرت «علی (ع)» اولین کسی بودند که به اسلام و «پیامبر اکرم (ص)» ایمان آورند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
***سیره رفتاری «امام علی (ع)» در دوران طفولیت
وی در همین راستا ادامه داد: «امیرالمومنین (ع)» در ۱۳ رجب در محل خانه کعبه متولد شدند، ایشان از دوران طفولیت تا دوران جوانی و نوجوان که با بعثت «پیامبر اکرم (ص)»همزمان بود، سیره رفتاری خاصی را در زندگی در دستور کار قرار داده بودند، این در حالی است که «امیرالمومنین (ع)» را باید تربیت یافته و پرورش یافته «خاتم النبیین (ع)» دانست، زیرا از کودکی در کنار ایشان بود و رشد کردند، لذا «امیرالمومنین (ع)» نسخهای زیبا از زندگی سعادتمند شناخته میشوند، داستان ولادت ایشان در خانه کعبه یک رویداد خارق العاده و در جای خود ماورایی بود، زمانی که مادر حضرت «علی (ع)» به خانه کعبه پناه برد دیوارهای کعبه از هم گشوده شد و ندایی ایشان را به داخل کعبه هدایت کرد، کلیددار کعبه نیز هر چه تلاش کرد نتوانست در کعبه را در آن چند روز باز کند و پس از سه روز مادر «امیرالمومنین (ع)» به همراه نوزاد بزرگوارشان از کعبه خارج شدند، در حالی که دیوارها بار دیگر باز شدند، این رویداد برای مردم مکه و حتی عربستان و تمام بازرگانان تعجب آور بود. این معجزات پس از ولادت «پیامبراکرم (ص)» بهت و تعجب همگان را بر انگیخته بود.
***مجاهدتهای «امیرالمومنین (ع)» در راه اسلام
بهرام به رویکرد «امیرالمومنین (ع)» به اسلام اشاره و بیان کرد: «امیرالمومنین (ع)» در جهت منافع اسلام قدم برداشتند و ایشان ابتدا به اسلام و «خاتم النبیین (ع)» معرفت و شناخت پیدا کردند، در ادامه مجاهدان از اسلام و «پیامبراکرم (ص)» دفاع کردند، تمام ابعاد زندگی «امیرالمومنین (ع)» حاکی از درس برای همه مردم اعصار است.
بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفتوگوهای مذهبی اینجا کلیک کنیدوی به از خود گذشتگی «امیرالمومنین (ع)» در راه اسلام اشاره و ابراز کرد: حضرت «علی (ع)» کسی بود که در شب لیله المبیت حاضر شد که در بستر «رسول اکرم (ص)» بخوابد، در حالی که احتمال بسیار زیاد میرفت که به شهادت برسند، اما با این حال این پیشنهاد را به «پیامبراکرم (ص)» ارائه دادند و حاضر شدند در چنین وضعیتی به جای «پیامبراکرم (ص)» در بستر قرار بگیرند.
*** «امیرالمومنین (ع)» اسوه ماندگار
این کارشناس علوم قرآنی به بررسی اهداف حضرت «علی (ع)» پرداخت و افزود: «امیرالمومنین (ع)» همواره اهداف «پیامبراکرم (ص)» که مبتنی بر رسالت اسلام بود را در نظر گرفته و بر اساس آنها حرکت میکردند. شهید سپهبد قاسم سلیمانی نیز از حضرت «علی (ع)» الگو گرفته بود وی خود را فدای اسلام کرد و برای آرمانهای اسلام از خود گذشتگی بسیاری نشان داد و در نتیجه باید تاکید کرد کسی که خود را برای عزت اسلام فدا کند نامش در تاریخ ماندگار خواهد شد.
وی در همین راستا ادامه داد: سبک زندگی که «امیرالمومنین (ع)» به ما نشان میدهد دفاع از آرمان و مکتبمان همیشه در راس امور است، همانند شهید سپهبد قاسم سلیمانی برای دفاع از اسلام، «اهل بیت (ع)» همچنین حمایت از مظلومین از جان گذشتگی و ایثار کرد.
***خلافت «امام علی (ع)» و دوران درخشان اسلام
بهرام به اتفاقات جنگ احد اشاره و بیان کرد: در جنگ احد هنگامی که همه افراد صحنه را برای جمع آوری غنایم ترک کرده بودند «امیرالمومنین (ع)» در کنار پیامبر بودند، در این جنگ، احزاب مختلفی شرکت کرده بودند تا برای همیشه اسلام را نابود کنند، برای این امر فردی را به نام «آطلحة بن ابیطلحة» آوردند کسی که بسیاری از اعراب از شنیدن نام او لرزه بر اندامشان میافتاد، در این میان منافقین نیز دلهره بیشتری را در بین مسلمین ایجاد کردند، اما با تمام این حرفها «امیرالمومنین (ع)» وارد میدان شد زمانی که همه کنار کشیده بودند حضرت «علی (ع)» با او مبارزه کرد. هنگامی که «پیامبراکرم (ص)»، «امیرالمومنین (ع)» را به میدان فرستاد بیان کردند تمام اسلام در برابر تمام کفر ایستاده است و سرانجام «امیرالمومنین (ع)» با از بین بردن کفر پیروزی و موفقیت و سربلندی را برای مسلمانان به ارمغان آورد و بساط کفر را نابود کرد. امروزه یک و نیم میلیارد مسلمان به برکت ایثار و از خودگذشتگی «امیرالمومنین (ع)» است که ادامه حیات داده و توانسته اند بر دین و اعتقادات خود باقی بمانند.
این کارشناس علوم قرآنی پیرامون دوران زمامداری «امیرالمومنین (ع)» ابراز کرد: «امیرالمومنین (ع)» در طی ۵ سال زمامداری حکومت اسلامی، این دوران را بهترین دوران جامعه اسلامی قرار دادند، اگرچه در این مدت چند جنگ خانمان سوز داخلی شکل گرفت، جنگهایی مانند جمل که اصحاب «پیامبراکرم (ص)» به مبارزه با «امیرالمومنین (ع)» پرداختند و جنگ صفین همچنین جنگ نهروان که مقدس مآبان از درون قصد داشتند تا ریشه اسلام را قطع کنند، اما درایت «امیرالمومنین (ع)» سبب خشکاندن ریشه کفر شد.
***تدبیر «امیرالمومنین (ع)» در قبال حکومت اسلامی
وی به تدابیر که «امیرالمومنین (ع)» در ساختار نظام اداری کشور نو پای اسلامی ایجاد کرد، اشاره و بیان کرد: «امیرالمومنین (ع)» همواره تاکید داشت که وجود نیازمند و فقیر برازنده نظام اسلامی نیست لذا در زمان حکومتش تشکیلاتی را ایجاد کرد که همانند کمیته امداد امروز فعالیت میکرد، این تشکیلات در جهت کمک به مسلمانان نیازمند و فقرا تشکیل شده و آنها را تحت پوشش خود قرار داده بود. «امام خمینی (ره)» نیز ایجاد کمیته امداد را برگرفته از رویکرد «امیرالمومنین (ع)» برپا کردند.
بهرام به بخش دیگری از سبک زندگی «امیرالمومنین (ع)» پرداخت و تاکید کرد: تربیت فرزندانی همچون حضرت «عباس (ع)» و سایر فرزندان «امیرالمومنین (ع)» نمونهای از شیوه و سبک تربیت و پرورش فرزند است، به غیر از «امام حسن (ع)» و «امام حسین (ع)» که هر دو خود معصوم بودند افرادی همچون حضرت «عباس (ع)» تربیت شدند، افرادی شجاع، عالم، فقیه و دانشمند اینها نشان دهنده نوع پرورش و تربیتی است از سوی خانواده شکل گرفته که مدیر آن «امیرالمومنین (ع)» بودند. حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» کسی بود که در صحنه واقعه کربلا سلحشورانه از دین اسلام دفاع کرد و از برادر و اهلبیت به خوبی محافظت میکرد تا زمانی که ایشان زنده بودند دشمن هرگز جرات نزدیک شدن به خیمهها را نداشت.
***اعمال شب ولادت «امیرالمومنین (ع)»
بهرام در مورد اعمال شب سیزدهم ماه رجب بیان کرد: در شب سیزدهم رجب خواندن دو رکعت نماز مستحب است، به این صورت که در هر رکعت بعد از حمد سورههای یاسین، تبارک و توحید خوانده شود. البته مستحب است شب چهاردهم چهار رکعت با این کیفیت و شب پانزدهم ۶ رکعت خوانده شود.
وی اعمال روز سیزدهم ماه رجب را مورد بررسی و تاکید کرد: از آنجا که روز سیزده رجب مصادف با آغاز ایامالبیض است، گرفتن روزه در این روز بسیار سفارش شده و دو روز بعد از آن هم مستحب است. همچنین اگر کسی میخواهد «اعمال ام داود» را بجا بیاورد باید این روز را روزه بگیرد.
بهرام اهمیت و جایگاه عبادت در ماه رجب را مورد بررسی قرار داد و خاطر نشان کرد: عبادت در ماه رجب از جمله امور پر فضیلت است «امام صادق (ع)» پیرامون عبادت در رجب فرمودند: «خداوند به این امت سه ماه ارزشمند عطا کرد که به امتهای قبل نداده بود و آن ماهها، رجب، شعبان و ماه رمضان است و سه شب نیز به این امت عنایت کرد که به امتهای پیشین نداده بود و آن شبهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم این ماهها است و همچنین سه سوره بافضیلت و پرمحتوا به این امت عطا کرد که به امّتهای سابق نداده بود و آن سورههای «یس»، «مُلک» و «توحید» است، از این رو هر کس که میان این سه فضیلت جمع کند، میان بهترین عطاهای این امّت جمع کرده است»
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار مذهبی ولادت امیر المومنین عمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اخبار مذهبی ولادت امیر المومنین ع سیره رفتاری سبک زندگی ماه رجب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۵۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
آیت الله میرزاحسین احمدی فقیه یزدی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب امام صادق علیه الاسلام را دارای رابطه قوی با جهان اسلام دانست و اظهار داشت: در بین امامان معصوم صلوات الله علیهم اجمعین، امام صادق علیه السلام در زمانی واقع شدند که برای یک گفت وگوی علمی بعد امام باقر علیه السلام به شکلی شرایط به وجود آمد که هر کدام از علمای سایر مذاهب با مراجعه به حضرت ضمن کسب تکلیف، سؤال علمی خود را مطرح می کردند که این آمد و شدها با واسطه و یا بی واسطه صورت می گرفت.
آیت الله احمدی فقیه یزدی، افزود: ایشان دارای شاگردان متعددی در رشته های گوناگون بودند؛ به خصوص در مباحث علمی و قرآنی و تسلط بر روایات پیغمبر اسلام و امیرالمومنین علیه السلام دارای تبحر بودند، حضرت امام صادق علیه السلام در این موقعیت و جمعیتی که برای کسب علم و دانش آماده شده بودند، رابطه قوی با جهان اسلام داشتند و به خصوص با کسانی که مجاور بودند ارتباط برقرار می کردند و کسب فیض می بردند من جمله اهل سنتی که هنوز استقراء قوی نداشتند و در عین حال نظر حضرت را جامع تر و غالب تر می دانستند و کسانی که به مسجد می آمدند و مسئله خود را خدمت مطرح می کردند ایشان کاملا توضیح می دادند و صحت و غلط بودن را با استنباط به قرآن و روایات پیغمبر اسلام صلوات الله علیه بیان می نمودند.
وی ادامه داد: گاهی برای گرفتن تأییدیه خدمت حضرت شرفیاب می شدند زیرا سخن امام صادق علیه السلام برای آنان مهم بوده است؛ البته در بین مردم، افراد معاندی بودند که تحریک می شدند و با ایجاد ترس و وحشت بین مردم، باعث جلوگیری از مراجعه افراد به منزل امام می شدند اما مردم ایشان را رها نمی کردند و به هر نحوی با واسطه یا بی واسطه خود را به امام می رساندند.
این عالم شیعه، تصریح کرد: سیطره و عظمت علمی حضرت امام صادق علیه السلام آنقدر وسیع شده بود که به اکناف و اطراف منتقل شده بود و همگان همراهی می کردند و می پذیرفتند. دشمنی هایی صورت می گرفت که حضرت نیز کمال تقیه را در مواردی که لازم بود انجام می دادند و هم توصیه به افراد مرتبط می کردند هم خود مراقبت انجام م دادند. می دانید تقیه صحیح را امام از آباء و اجداشان نقل می کنند که در روایت این گونه ذکر شده است؛ حضرت علی بن الحسین علیه السلام می فرمایند: تقیه به این معنا است که روایات ما صعب و مستصعب است غیر از نبی و یا ملک مقرب و یا مؤمنی که "امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ"؛ نمی شود این را به هر کسی رساند.
وی عنوان کرد: این اخبار و احادیث که می رسید، در واقع به این معنا بوده است که علم را نمی توان به هر کسی آموخت زیرا آن علم را باید تقیه کرد و به اهلش آموخت، و این تعلیم به شکل تقیه در زمان امام صاق علیه السلام آنچنان رواج پیدا کرد که هر کسی هرحرفی را به امام نسبت نمی داد، بعد از اینکه مطمئن می شدند بر موازین درستی می باشد این انتساب را مطرح می کردند.
وی در پایان تأکید کرد: به همین جهت شاید بیشترین روایاتی که تاکنون در دست است از امام صادق علیه السلام ثبت و ضبط شده است و به این دلیل که کسانی که در محضر ایشان بودند ثبت و ضبط می کردند. اکنون در آستانه شهادت آن بزرگوار عرض کنم که، کل منابع علمی که از ایشان رسیده در غیر از منابع شیعه است، در مذاهب اسلامی دیگر نیز مشهور و فراوان می باشد.
انتهای پیام/